piątek, 4 marca 2016

Babka drożdżowa parzona

Święta wielkanocne w tym roku wypadają dość wcześnie , dlatego tez pora już pomyśleć o świątecznych wypiekach .
Takim tradycyjnym jest zapewne babka.
Piaskowa , drożdżowa, ucierana , budyniowa ....
Każdy może znaleźć taką , która pokocha.

Te drożdżowe są chyba najbardziej wpisane w tradycję .
Chociaż akurat w moim domy na świątecznym stole rzadko gości.
Może nie znalazłam jeszcze tego jedynego przepisu i powalającego smaku.
Wciąż poszukuję i testuję różne przepisy .
Dziś skusiłam się na babkę parzoną.
Ciasto drożdżowe przygotowywane nieco inna metodą.



Babka wyszła dorodna , wyrosła ponad formę.
Jest puszysta , smaczna , dla mnie nieco sucha i  mało słodka . Dobrym uzupełnieniem byłaby warstwa słodkiego lukru.
Przechowywana pod przykryciem następnego dnia smakowała jeszcze lepiej niż zaraz po upieczeniu , co w przypadku ciast drożdżowych jest rzadkością.

Składniki :
(na 2 babki i średnicy foremki  20cm )

1,5 szklanki mleka
3 szklanki (500g) mąki
7 dkg świeżych drożdży
8 łyżek cukru
125 g roztopionego masła
6 żółtek
3-4 garści rodzynek
skórka otarta z jednej dużej pomarańczy.




 Wykonanie :

Drożdże rozetrzeć z łyżką cukru , łyżką mąki i 3-4 łyżkami mleka,odstawić ,aż zaczną pracować
Pozostałe mleko zagotować i takim wrzącym zalać pół szklanki mąki , dokładnie rozetrzeć , by pozbyć się grudek (mnie się to całkowicie nie udało , ale nie wpłynęło to na jakość ciasta ) .Przestudzić. Do jeszcze letniej masy mleczno -mącznej dodać drożdżowy zaczyn i znów pozostawić na kilka minut.
Żółtka utrzeć z pozostałym cukrem na puszysta masę.
Dodać ją do mąki z rozczynem , wsypać pozostałą mąkę i cały czas wyrabiając ciasto wlewać wystudzone masło.
Ja do wyrabiania użyłam haków miksera , ale wg tradycyjnych przepisów powinno się to robić ręką.
Gdy ciasto jest już dokładnie wyrobione (ok 3-4 min) dodajemy rodzynki i skórkę pomarańczową. Wymieszać i przełożyć ciasto do wysmarowanych masłem i wysypanych bułką tartą foremek.
Ciasto powinno wypełnić formę tylko do połowy.
Odstawić do wyrośnięcia  .
Gdy ciasto podwoi swoją objętość wstawiamy do piekarnika (180'C ) na ok 40 min.

Po wystudzeniu wyjąć z formy i posypać cukrem pudrem lub polukrować.

Smacznego :)





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję drogi Gościu za odwiedziny na moim blogu . Będzie mi bardzo miło gdy zostawisz tu kilka słów ;)

Wydrukuj Przepis